مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با همشهری به تشریح مسائل همجواری دکلهای برق با محلات تهران پرداخت و گفت: دکلهای فشار قوی در اختیار وزارت نیرو هستند، از گذشته این وزارتخانه، حریمی برای این دکلها مشخص کرده بود، در این حریم ساخت و ساز ممنوع است. زمانی که دکلهای فشار قوی در تهران ایجاد شدند، در آن زمینها ساختمانهای مسکونی وجود نداشت.
آتشسوزی و برق گرفتگی مهمترین خطر دکلهای برق برای خانههای غیرمجاز | بیشترین همجواری غیرمجاز خانهها و دکلهای برق در کدام مناطق است؟
چمران توضیح داد: دکلها در زمینهای اطراف تهران یا زمینهای غیرمسکونی گذاشته شده بودند اما در گذر زمان ساختمانهای مسکونی به حریم این دکلها اضافه شد، مانند گورستان ابن بابویه در تهران که از منازل مسکونی فاصله داشت اما در گذر زمان مردم دست به ساخت و ساز زدند و با این گورستان همجوار شدند، اکنون که این همجواری برای مردم ناخوشایند شده است، نسبت به فاصله اندک با قبرستان گله میکنند؛ غافل از اینکه مردم با ساخت و ساز به نزدیکی گورستان آمدند.
او افزود: در رابطه با دکلهای برق فشار قوی هم همینطور است، این دکلها بنا شده بودند و مردم با وجود ممنوعیتها دست به ساخت و ساز در حریم دکلها زدند. ناگفته نماند، آنهایی هم که در این نقاط زمین داشتند، زمینهایشان امکان خرید از سوی وزارت نیرو را داشت و دارد. از نظر ما هم ساخت و ساز در حریم دکلهای برق فشار قوی ممنوع است چرا که خطرات بسیاری به بار میآورد.
دکلهای برق بزرگراه صدر به زیرزمین رفتند
به گفته رئیس شورای شهر تهران«جمعآوری دکلهای برق فشار قوی برای وزارت نیرو، هزینه بسیار بالایی دارد و تنها اقدام موفق و گسترده در جمعآوری دکلهای برق فشار قوی مربوط به بزرگراه صدر است. زمانی این بزرگراه یک طبقه بود، یک سری دکلهای برق فشار را در خود جای داده بود، تمام خودروهایی که از آنجا عبور میکردند تحت تأثیر امواج الکترومغناطیس قرار میگرفتند. زمانی که شهرداری تصمیم گرفت تا پل صدر به شکل دو طبقه بهرهبرداری کند، مجبور به انتقال این دکلهای برق فشار قوی به زیر زمین منتقل شد. در همین راستا کانالهایی با هزینه بسیار بالا در عمق ۲۰ متری زمین حفر شدند و تأسیسات را به زیر زمین رفتند. هر چند هزینه این جا به جایی را وزارت نیرو باید میپرداخت اما وقتی شهرداری وقت متوجه شد که وزارتخانه امکان این جا به جایی را ندارد، هزینهها را متقبل شد به عبارت دیگر شهرداری تمام این مسیر را شهرداری آن زمان با هزینه خود ایجاد کرد.»
او تأکید کرد: در رابطه با نقاط دیگر تهران، شهرداری توان پرداخت چنین هزینهای را ندارد و به همین دلیل مشکل همچنان پابرجاست. ما فشار میآوریم که دکلها را جا به جا کنند و این موضوع یکی از ایدهها و خواستههای شورای شهر است اما وزارت نیرو اعلام کرده است که در حال حاضر امکان جا به جایی دکلها یا قراردادن آنها در زیر زمین را ندارد. به طور کلی باید گفت که با توجه به شرایط کنونی ما نمیتوانیم از وزارت نیرو توقع داشته باشیم که این دکلها را جمعآوری کند اما پیشنهاد و آرزوی ما این است که بر این موضوع فکر شود و در آینده نیز شاهد ایجاد مشکلات جدید در این حوزه نباشیم.
نظر شما